Up DAF Iveco Kenworth Mack MAN Mercedes Peterbilt Renault Scania Volvo

 

Geschiedenis:

De allereerste Volvo vrachtwagen rolde in 1928 van de band. Hij droeg de naam Volvo LV 40. Volvo trucks werd "opgericht" door Assar Gabrielson en Gustaf Larson.  De Volvo LV 40 was opgebouwd naar de methode van het Amerikaanse bedrijf Ford. Deze aanpak bleek te werken, want Volvo werd de eerste vrachtwagen in Europa die goedkoop en betrouwbaar was en ook nog eens veel werk uit handen nam. Dit was dé doorbraak voor Volvo. Het succes was niet te overzien en Volvo werd in één klap de grootste truckfabrikant van Zweden, nog voor Scania-Vabis.

De LV 40 had echter geen groot aantal pk's, dus in 1930 werd de productie van de LV 40 opgeschord en kwam de LV60 voor in de plaats. Het nadeel van deze vrachtwagen was dat hij een gedateerd uiterlijk had en gedateerde techniek. Maar de LV60 was slechts een tussen oplossing. Korte tijd later werd de LV 66 gepresenteerd. Deze truck was hypermodern voor die tijd en de techniek was helemaal up tot date. Ook de LV 66 werd een groot succes. De LV 75, de eerste frontstuurtruck, flopte gigantisch en pas na de Tweede Wereldoorlog waagde Volvo zich weer opnieuw aan een frontstuur.

Vanaf 1936 bracht Volvo ook zwaardere modellen op de markt in de vorm van de LV 80 en LV 90. Tevens werd in datzelfde jaar de eerste assemblagefabriek in België geopend. Pas in 1947 werd er door Volvo voor het eerst een dieselmotor aangeboden. In de loop van de tijd vernieuwde Volvo haar productielijn, maar aan het einde van de jaren vijftig kreeg Volvo samen met Scania-Vabis eenzelfde probleem: Europa kreeg behoefte aan een groot aantal frontstuurtrucks.
    In Nederland werden de vrachtwagens meteen omgebouwd, maar in Zweden bleven ze twijfelen. Uiteindelijk hebben ze toch besloten om toe te geven aan de Europese vervoerders, wat zou leiden tot de eerste frontstuurmodellen L465, L475 en L485 in 1963. Dit waren nog lage cabines. Pas enige tijd later begon Volvo met het bouwen van cabines boven de vooras.
    Na 1966 werden alle typeaanduidingen verandert en volgden een paar kleine veranderingen van de vrachtwagens zelf. Deze hele operatie werd Systeem 8 genoemd. Alle typeaanduidingen hadden dan ook een 8 in de naam.  Verder bestonden alle namen uit de letter F of N. De F stond voor fronstuurcabine en de N voor een torpedocabine. Eén van de bekenste modellen van het Systeem 8 was de Volvo F88. Tot en met 1973 zat Volvo gebeiteld met deze modellen. Alleen in 1973 kwam er een nieuwe Europese wetgeving waardoor Volvo een compleet andere motor moest ontwikkelen.
    Verder ontstond er ook behoefte aan een moderne cabine. Dit leidde tot de F10 en de F12, die het levenslicht zagen in 1977.
In 1983 werd de Globetrotter cabine gepresenteerd. Tenslotte werd in 1993 de FH serie voor het eerst geïntroduceerd.
Bron: Gouden boek van Europese Truckmerken, Hans Kuiper, uitgeverij Truckstar International, 1984.

 
 De Volvo FH-serie:

De nieuwe truck is gebaseerd op het bestaande FH model, maar heeft een groot aantal vernieuwingen ondergaan bij de motoren, transmissies, cabines en het chassis. De lancering van de Volvo FH12 trekker met een 368 kW (500 Pk) motor betekent het begin van een omvangrijke productvernieuwing binnen het zware programma van Volvo Trucks,

De Volvo FH12 is het vlaggenschip van de onderneming. Hij werd oorspronkelijk gelanceerd in 1993 en onderging een productupgrade in 1998 en 1999. De belangrijkste vernieuwingen waren toen de introductie van een nieuwe aandrijflijn, een geheel nieuw elektronisch systeem en schijfremmen.
    Gelijk met de nieuwe Volvo FH12 wordt ook een nieuwe 368 kW (500 Pk) motor gelanceerd. Het is een verder ontwikkeling van de Volvo D12 motor, maar hij is lichter en biedt een beter brandstofverbruik. Hij is vooral bestemd voor de veeleisender vormen van vervoer en Internationaal transport waarbij een hoge gemiddelde snelheid wordt gevraagd. Verder is er een gemodificeerde versie van de 460 PK motor beschikbaar, de Volvo D12D 460.
   
Volvo I-Shift is de naam van een nieuwe automatisch schakelende transmissie van Volvo Trucks. Hij biedt meer comfort en veiligheid, een lager verbruik en een lagere eigen massa. I-Shift schakelt snel, soepel en schokvrij, en past zich aan de wisselende inzetomstandigheden aan.
   
Het modulaire chassis van de nieuwe Volvo FH12 trekker werd in een aantal opzichten verder ontwikkeld. Zo werd het o.a. lichter. Volvo Trucks biedt nu vier verschillende chassishoogtes in het trekkerprogramma, en verder compleet opgebouwde trekkers met een flexibele chassisindeling rechtstreeks af fabriek.
    De nieuwe D-vormige brandstoftank biedt een optimaal brandstofvolume bij een efficiënt gebruik van de ruimte tussen de voor- en achteras. De frontale onderrijbescherming (FUPS) wordt voortaan standaard gemonteerd en is geïntegreerd in de cabinestructuur.
   
Het interieur van de FH  cabine werd verder ontwikkeld om het nog beter af te stemmen op de wensen en
de behoefte van de chauffeur aan een functionele werkplek. Zowel onderweg als tijdens zijn rusttijd. Er is de keus uit één of twee bedden, of het  nieuwe Office/Dinette pakket. Extra praktische bergruimte werd gecreëerd boven het bed en de voorruit. De werkplek voor de chauffeur kreeg een geheel nieuw dashboard met een centraal geplaatst informatiedisplay en een stuurwiel met geïntegreerde bedieningsknoppen en ingebouwde telefoonfuncties. De stoelen werden voorzien van nieuwe bekledingsstoffen.
   
Tegelijk met nieuwe electronische regelsystemen introduceert Volvo het electronische stabilisatiesysteem (ESP). Dit ESP van Volvo is de eerste in zijn soort die op de truckmarkt wordt gelanceerd. Het systeem helpt de chauffeur de controle over zijn voertuig te houden als deze dreigt om te slaan in een bocht of als gevolg van een noodstop.
Bron: Persbericht Volvotruck.nl 
Vanaf de Euro 4 norm heeft Volvo, net als DAF gekozen voor AdBLue, om aan de norm te kunnen voldoen

Volvo FM:
Deze range is vergelijkbaar met de DAF CF serie. Zo is de Volvo FM bruikbaar voor de zware (nationale) distributie, maar ook voor de kortere internationale ritten is deze Volvo inzetbaar. De FM is leverbaar in een 9 of 13 liter motor, varieerend van 300 tot 480 pk.
Daarnaast heeft de FM vier cabinevarianten beschikbaar. Beginnend met de dagcabine. Deze variant is geschikt voor de zwaardere, nationale distributie, waarbij laadruimte een belangrijke rol speelt. Mochten lang wachten of af en toe overstaan tot de mogelijkheden behoren, maar toch een lage cabine belangrijk zijn, is de lage slaapcabine de tussenoplossing. Daarnaast is er ook nog de mogelijkhei van de "normale" slaapcabine. Om de cabine range helemaal af te maken, is er ook voor de FM een globetrotter-versie beschikbaar. Deze cabine biedt veel extra ruimte en ook een tweede bed behoren tot de mogelijkheden.

Volvo FE:

De Volvo FE is beschikbaar in twee tonnages. De 18 tons versie en de 24 tons versie. De Volvo FE is voornamelijk ontworpen als bakwagen en is daarom, naast de FM, uitermate geschikt voor de korte distributie. Bij de FE is er een keuze uit drie cabinevarianten, de dagcabine, de comfortcabine en de slaapcabine. De dag- en slaapcabines spreken voor zicht. De comfortcabine is een tussenoplossing. Het biedt extra ruimte aan de chauffeur en stelt de chauffeur in de mogelijkheid om tijdens het rusten of wachten een dutje te doen of even te relaxen op het bed. De FE heeft motorvarianten van 240, 280 en 320 pk

Volvo FL:

De Volvo FL is beschikbaar in drie tonnages. De 12, 15 en 16 tons versie. De Volvo FL is een echte distributietruck en speciaal ontworpen voor het snelle stadsverkeer. De Volvo FL is beschikbaar in drie cabinevarianten, de dagcabine, de comfortcabine en de bemanningscabine. De dag- en comfortcabine zijn hiervoor al besproken. De bemanningscabine nog niet. De bemanningscabine is speciaal ontwikkeld voor gemeentelijke dienstverlening zoals parkonderhoud, brandweer en andere taken waarvoor bemanning van meer dan drie personen noodzakelijk is. De cabine biedt ruimte voor maximaal zeven personen, inclusief chauffeur. De FL heeft motorvarianten van 240 of 280 pk.
Bron: www.volvotrucks.nl

 

©Copyright Sebastiaan Kemper, alle rechte voorbehouden 2001-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info