De Geschiedenis:
Scania bestaat sinds 1891.
De eerste 80 jaar lang heette Scania, Scania-Vabis(1911-1968). Vabis is een afkorting
van Vangfabriks Aktiebolaget I Södertalje. Scania is de Latijnse versie
van het Zweedse woord Skane; de naam van de meest zuidelijke provincie
van Zweden. De allereerste Scania-Vabis vrachtwagen rolde in 1902 van de
band. Dit was in feite de eerste frontstuurtruck van Scania-Vabis alleen
dan in vereenvoudigde versie.
Vanaf
1905 bouwde Scania-Vabis zijn eigen motoren volgens het ontwerp van de
Duitse ingenieur Wentzel. In 1927 kwam er een nieuw soort motor die tussen
benzine- en dieselmotor in zat, de Hesselman motor. Meteen werd deze opgenomen
als keuze mogelijkheid.
In 1946
presenteerde Beers voor het eerst op een Nederlandse beurs een vrachtauto- en
buschassis van het Zweedse merk Scania-Vabis, resulterend in het importeursschap
voor Nederland. In het begin van de vijftiger jaren leverde Beers nog louter
chassis van Diamond T en Scania-Vabis en motorrijwielen van het merk Jawa;
hoewel men zo nu en dan met een zelf ontwikkeld product de markt probeerde te
veroveren. Aan het begin van de zestiger jaren nam de afzet van Scania-Vabis
chassis t.o.v. de andere merken zo’n vlucht dat besloten werd om zich geheel op
dit ene merk te concentreren. Later, in de zeventiger jaren, is het Spaanse merk
Ebro nog even in het assortiment opgenomen geweest, maar dit bleek onvoldoende
bij de Scania-producten aan te sluiten.
Van de allereerste
geïmporteerde Scania-Vabis L22 (verkocht aan Winder Limmen) tot en met het
huidige programma zal de naam van Beers in hoge mate verweven zijn met Scania.
Het succes en de groei van de beide ondernemingen lopen dan ook parallel; dit is
met name het geval in de tachtiger en negentiger jaren.
Sinds 1964 is Beers genoteerd aan de Effectenbeurs te
Amsterdam; Scania bezit dan 49,9% van de aandelen. Begin 2001 verwerft Scania
ook de resterende aandelen van Beers en wordt hiermee de nieuwe eigenaar. Eind
2004 wordt de naam van de onderneming gewijzigd in SCANIA Beers B.V. en
verdwijnt het Beerslogo.
Bron: Scania, Niels Jansen
& Martin Wallast, uitgever: Elmar 1990 en www.scania.nl
De Scania 4-serie:
De nieuwe 4-serie werd in
de loop van 1996 afgerond met de introductie van de bouwvoertuigen. Alle
soorten trucks worden geïdentificeerd door een letter, namelijk de letters
L, C, D en G, die staan voor Long distance (lange afstand), Construction (bouwvoertuigen), Distributie en General (algemeen).
De Scania 4 serie was de laatste serie waarin het zogehete GPRT programma
gebruikt werd. G-cabine voor een lage instap, P-cabine voor een hogere en een
R-cabine voor het lange afstandsvervoer. T-cabine was natuurlijk een Torpedo
uitvoering. In april 2004 heeft Scania echter bekend te gemaakt te stoppen met
de Torpedo variant van haar vrachtwagen. Daarmee komt een einde aan de Europese
torpedo's, nadat eerder DAF en Volvo ook al gestopt waren met de bouw van
torpedo's.
Bron: Transportjaarboek
1997, Hans Kuipers
Scania P en R-serie:
In april 2004 werd de lang verwachte opvolger van de 4-serie gepresenteerd. Het begon met de introductie van de R-serie. Later zou hier nog de P serie aan toegevoegd worden. Helaas was er geen ruimte meer voor de T-serie, oftewel de Torpedo. Met de introductie van de R serie breekt Scania met een 35 jaar oude traditie van cijfers. Ook wordt afscheidt genomen van het GPRT programma. Alleen de R en de P blijven over. R voor de hoge instap, P voor de lage instap.
Éen
van de wijzigen die direct opvalt is het openen van de grill. Bij de 4-serie
moesten de twee hoekstukken nog apart geopend worden, nu gaat de gehele grill in
één keer open. Daarnaast is er ook aandacht besteed aan de motortunnel. Deze is
gehalveerd tot nog maar 14 centimeter. In tegenstelling tot het exterieur (waar
natuurlijk ook de nodige wijzigingen zijn aangebracht) is het interieur volledig
vernieuwd. Het oude modulaire dashboard heeft plaatsgemaakt voor een kleiner
exemplaar. Tevens is er een informatiedisplay gekomen, wat vanaf het stuur te
bedienen is. Daarnaast hebben ook de bediening van de Cruise Control en de radio
een plek gevonden op het dashboard. Opmerkelijk is te noemen dat bij de
OptiCruise nog steeds het koppelingspendaal aanwezig is. Scania blijft volhouden
hiermee beter en veiliger te manoeuvreren is. Echter, het blijkt ook het
persoonlijke stokpaardje te zijn van president-directeur Leif Östling.
Ook nieuw zijn de cabinevarianten. Voorheen had je alleen
streamline ("plat"dak) en Topline (hoog dak). Met de invoering van de R serie si
daar ook de Highroof bijgekomen. De tussenvariant, vergelijkbaar met de space
cab van DAF. Met een staruimte van 1.92m kan ook de langere chauffeur zich
rechtop omkleden.
Ook op technisch vlak zijn er wat noviteiten te melden. Zo
remt de R serie vele malen beter dan de 4 serie. Het sponzige remgevoel is
geheel verdwenen. Op het gebied van Euro 4, kunnen de Scania motoren het nog af
zonder AdBlue. Bij Euro 5 zal dit wel nodig zijn. De komst van de Euro 5 norm
zal tevens inhouden het de V8 sound langzaam maar zeker zal verdwijnen.
Bron: Truckstar nr 5, 2004
De toekomst:
Op de bedrijfsRAI van 2003 heeft Scania een miniatuurmodel gepresenteerd van een
zware vrachtwagen met vervormbare kreukelzone. Dit concept kan op de Europese
wegen 900 levens per jaar redden. De kreukelzone bestaat uit een kleine
"motorkap", die speciaal ontworpen is om de krachten die bij een frontale
botsing met een personenauto vrijkomen, te absorberen. Naar verwachting kan de
fatale impactsnelheid stijgen van 56km/u naar 90km/u.
Het concept bestaat uit een 60 cm lange, vervormbare "neus" die ongeveer 250 kg
aan extra gewicht met zich mee brengt. Wat er uitziet als een neus, is speciaal
gebouwd om de krachten die vrijkomen bij een frontale botsing te absorberen. De
onderkant van de constructie is zo gemaakt dat de vrachtwagen de personenauto
bij een aanrijding op bumperhoogte raakt, hierdoor wordt de kreukelzone van de
personenauto optimaal benut. Door de buitenkanten zacht te maken zodat zij bij
een aanrijding meegeven, kan bescherming worden geboden aan fietsers en
voetgangers. Van bovenaf gezien heeft de motorkap een duidelijke wigvorm. Dit
heeft twee belangrijke redenen:
- De wigvorm draagt bij aan een goede
manouveerbaarheid.
- De wigvorm kan bij bepaalde aanrijdingen de gevolgen verminderen.
Hoewel dit
concept in theorie 900 levens per jaar kan redden, zullen weinig vervoerders
60cm en 250kg aan laadcapaciteit ervoor over hebben. Dit zou echter kunnen
veranderen als de wetgever de restricties aanpast voor vrachtwagens met een
kreukelzone.
Bron: Scania.nl
Tevens werd op diezelfde RAI de Scania
Longline gepresenteerd. Dit is een concept waarbij de extra ruimte die
normaalgesproken een torpedo gebruikt, nu "achter" de cabine is geplaast,
waardoor er een, voor Europese begrippen, enorme slaapcabine ontstaat. Oordeel
zelf:
© copyright Sebastiaan Kemper Alle rechten voorbehouden 2000-2015
Campeo,
de Senseo voor onderweg
Nu verkrijgbaar op
www.omvormers.info