Up DAF Iveco Kenworth Mack MAN Mercedes Peterbilt Renault Scania Volvo

 


De Geschiedenis:

Scania bestaat sinds 1891. De eerste 80 jaar lang heette Scania, Scania-Vabis(1911-1968).  Vabis is een afkorting van Vangfabriks Aktiebolaget I Södertalje. Scania is de Latijnse versie van het Zweedse woord Skane; de naam van de meest zuidelijke provincie van Zweden. De allereerste Scania-Vabis vrachtwagen rolde in 1902 van de band. Dit was in feite de eerste frontstuurtruck van Scania-Vabis alleen dan in vereenvoudigde versie.
    Vanaf 1905 bouwde Scania-Vabis zijn eigen motoren volgens het ontwerp van de Duitse ingenieur Wentzel. In 1927 kwam er een nieuw soort motor die tussen benzine- en dieselmotor in zat, de Hesselman motor. Meteen werd deze opgenomen als keuze mogelijkheid.
   
In 1946 presenteerde Beers voor het eerst op een Nederlandse beurs een vrachtauto- en buschassis van het Zweedse merk Scania-Vabis, resulterend in het importeursschap voor Nederland. In het begin van de vijftiger jaren leverde Beers nog louter chassis van Diamond T en Scania-Vabis en motorrijwielen van het merk Jawa; hoewel men zo nu en dan met een zelf ontwikkeld product de markt probeerde te veroveren. Aan het begin van de zestiger jaren nam de afzet van Scania-Vabis chassis t.o.v. de andere merken zo’n vlucht dat besloten werd om zich geheel op dit ene merk te concentreren. Later, in de zeventiger jaren, is het Spaanse merk Ebro nog even in het assortiment opgenomen geweest, maar dit bleek onvoldoende bij de Scania-producten aan te sluiten.
   
Van de allereerste geïmporteerde Scania-Vabis L22 (verkocht aan Winder Limmen) tot en met het huidige programma zal de naam van Beers in hoge mate verweven zijn met Scania. Het succes en de groei van de beide ondernemingen lopen dan ook parallel; dit is met name het geval in de tachtiger en negentiger jaren.
    Sinds 1964 is Beers genoteerd aan de Effectenbeurs te Amsterdam; Scania bezit dan 49,9% van de aandelen. Begin 2001 verwerft Scania ook de resterende aandelen van Beers en wordt hiermee de nieuwe eigenaar. Eind 2004 wordt de naam van de onderneming gewijzigd in SCANIA Beers B.V. en verdwijnt het Beerslogo.

Bron: Scania, Niels Jansen & Martin Wallast, uitgever: Elmar 1990 en www.scania.nl
 

De Scania 4-serie:


    De nieuwe 4-serie werd in de loop van 1996 afgerond met de introductie van de bouwvoertuigen. Alle soorten trucks worden geïdentificeerd door een letter, namelijk de letters L, C, D en G, die staan voor Long distance (lange afstand), Construction (bouwvoertuigen), Distributie en General (algemeen).
De Scania 4 serie was de laatste serie waarin het zogehete GPRT programma gebruikt werd.
G-cabine voor een lage instap, P-cabine voor een hogere en een R-cabine voor het lange afstandsvervoer. T-cabine was natuurlijk een Torpedo uitvoering. In april 2004 heeft Scania echter bekend te gemaakt te stoppen met de Torpedo variant van haar vrachtwagen. Daarmee komt een einde aan de Europese torpedo's, nadat eerder DAF en Volvo ook al gestopt waren met de bouw van torpedo's.
Bron: Transportjaarboek 1997, Hans Kuipers

Scania P en R-serie:

In april 2004 werd de lang verwachte opvolger van de 4-serie gepresenteerd. Het begon met de introductie van de R-serie. Later zou hier nog de P serie aan toegevoegd worden. Helaas was er geen ruimte meer voor de T-serie, oftewel de Torpedo. Met de introductie van de R serie breekt Scania met een 35 jaar oude traditie van cijfers. Ook wordt afscheidt genomen van het GPRT programma. Alleen de R en de P blijven over. R voor de hoge instap, P voor de lage instap.

Éen van de wijzigen die direct opvalt is het openen van de grill. Bij de 4-serie moesten de twee hoekstukken nog apart geopend worden, nu gaat de gehele grill in één keer open. Daarnaast is er ook aandacht besteed aan de motortunnel. Deze is gehalveerd tot nog maar 14 centimeter. In tegenstelling tot het exterieur (waar natuurlijk ook de nodige wijzigingen zijn aangebracht) is het interieur volledig vernieuwd. Het oude modulaire dashboard heeft plaatsgemaakt voor een kleiner exemplaar. Tevens is er een informatiedisplay gekomen, wat vanaf het stuur te bedienen is. Daarnaast hebben ook de bediening van de Cruise Control en de radio een plek gevonden op het dashboard. Opmerkelijk is te noemen dat bij de OptiCruise nog steeds het koppelingspendaal aanwezig is. Scania blijft volhouden hiermee beter en veiliger te manoeuvreren is. Echter, het blijkt ook het persoonlijke stokpaardje te zijn van president-directeur Leif Östling.
    Ook nieuw zijn de cabinevarianten. Voorheen had je alleen streamline ("plat"dak) en Topline (hoog dak). Met de invoering van de R serie si daar ook de Highroof bijgekomen. De tussenvariant, vergelijkbaar met de space cab van DAF. Met een staruimte van 1.92m kan ook de langere chauffeur zich rechtop omkleden.
    Ook op technisch vlak zijn er wat noviteiten te melden. Zo remt de R serie vele malen beter dan de 4 serie. Het sponzige remgevoel is geheel verdwenen. Op het gebied van Euro 4, kunnen de Scania motoren het nog af zonder AdBlue. Bij Euro 5 zal dit wel nodig zijn. De komst van de Euro 5 norm zal tevens inhouden het de V8 sound langzaam maar zeker zal verdwijnen.
Bron: Truckstar nr 5, 2004

De toekomst:

Op de bedrijfsRAI van 2003 heeft Scania een miniatuurmodel gepresenteerd van een zware vrachtwagen met vervormbare kreukelzone. Dit concept kan op de Europese wegen 900 levens per jaar redden. De kreukelzone bestaat uit een kleine "motorkap", die speciaal ontworpen is om de krachten die bij een frontale botsing met een personenauto vrijkomen, te absorberen. Naar verwachting kan de fatale impactsnelheid stijgen van 56km/u naar 90km/u.
    Het concept bestaat uit een 60 cm lange, vervormbare "neus" die ongeveer 250 kg aan extra gewicht met zich mee brengt. Wat er uitziet als een neus, is speciaal gebouwd om de krachten die vrijkomen bij een frontale botsing te absorberen. De onderkant van de constructie is zo gemaakt dat de vrachtwagen de personenauto bij een aanrijding op bumperhoogte raakt, hierdoor wordt de kreukelzone van de personenauto optimaal benut. Door de buitenkanten zacht te maken zodat zij bij een aanrijding meegeven, kan bescherming worden geboden aan fietsers en voetgangers. Van bovenaf gezien heeft de motorkap een duidelijke wigvorm. Dit heeft twee belangrijke redenen:

- De wigvorm draagt bij aan een goede manouveerbaarheid.
- De wigvorm kan bij bepaalde aanrijdingen de gevolgen verminderen.

Hoewel dit concept in theorie 900 levens per jaar kan redden, zullen weinig vervoerders 60cm en 250kg aan laadcapaciteit ervoor over hebben. Dit zou echter kunnen veranderen als de wetgever de restricties aanpast voor vrachtwagens met een kreukelzone.
Bron: Scania.nl

Tevens werd op diezelfde RAI de Scania Longline gepresenteerd. Dit is een concept waarbij de extra ruimte die normaalgesproken een torpedo gebruikt, nu "achter" de cabine is geplaast, waardoor er een, voor Europese begrippen, enorme slaapcabine ontstaat. Oordeel zelf:

© copyright Sebastiaan Kemper Alle rechten voorbehouden 2000-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info