Up DAF Iveco Kenworth Mack MAN Mercedes Peterbilt Renault Scania Volvo

In 1939 ontstaat Peterbilt uit het failliete Fageol Motors Company. Toen kocht Theodore Alfred Peterman de fabriek. Eigenwijs als Peterman was, kocht hij Fageol met de bedoeling er vrachtwagens te maken met kettingaandrijving voor het vervoer van boomstammen. Peterman was namelijk groot geworden in de houtverwerkende industrie. De nadruk kwam te liggen op kwaliteit en niet op kwantiteit. De merknaam was snel gevonden. Fageol had namelijk de naam Bill-built, omdat de oud-directeur W.H. Bill heette. Al snel kwam dus de naam Peterbilt op de proppen. Deze werknaam werd al snel synoniem voor kwaliteit. Voor menig chauffeur was Peterbilt de Roll Royce onder de vrachtwagens.

In de beginperiode moest er meteen flink gewerkt worden. Door de vraag naar Amerikaanse legervoertuigen moest men gelijk al alle zeilen bijzetten. In 1945 overleed Theo Peterman. Peterbilt kwam in handen van een groep werknemers. In 1958 kwam Peterbilt in handen van Pacific Cars & Foundry, kortweg PACCAR.

De vroege Peterbilts hadden allemaal een conventionele, torpedo motorkap, maar in 1950 bracht Peterbilt, in samenwerking met Kenworth de 350 op de markt. In tegenstelling tot de vorige modellen was dit dus een frontstuurvrachtwagen. Het zou echter nog 9 jaar duren, voordat er een gebruiksvriendelijke, negentig graden kantelbare cabine op de markt kwam.

In 1960 werd een nieuwe fabriek in Newark in gebruik genomen (voorheen opereerde Peterbilt vanuit Oakland). Alleen al in het eerste jaar werden er 800 vrachtwagens gebouwd. Vanwege de enorme vraag volgende al snel een tweede fabriek. Deze stond in Madison. Het zou echter niet bij deze uitbreiding blijven. In 1973 was de capaciteit van deze fabriek al verdubbeld en in 1980 werd er ook nog een fabriek in Texas geopend.

In de jaren zeventig werd er bovendien nog een Canadese vestiging geopend. Daarnaast ging Peterbilt ook speciale voertuigen bouwen, zoals de CB300, die bedoelt was als vuilniswagen.

In 1984 kwam Peterbilt met de 349-serie. Voor die tijd hadden deze vrachtwagens allerlei technische snufjes, zoals een stuuras. Kort daarna werden de aerodynamische 377 modellen gepresenteerd.

In 1993 kwam Peterbilt met een sterk verbeterde Unibilt slaapcabine. Maar ondertussen blijft de klassieke 379 de favoriet van menig trucker.
Bron: Encyclpodie van Trucks, Peter J Davis, Veltman Uitgevers 2006

copyright Sebastiaan Kemper Alle rechten voorbehouden 2007-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info