Up DAF Iveco Kenworth Mack MAN Mercedes Peterbilt Renault Scania Volvo


De Geschiedenis:

Renault maakte al personenauto's vanaf 1898. In 1903 liep bij Renault Frères de eerste vrachtwagen, een 1-tonner, van de band.  In de jaren daarna werden er ook zwaardere vrachtwagens ontwikkeld en ten tijde van de Eerste Wereldoorlog kwam Renault met een artillerietrekker. De jaren daarop concentreerde men zich op legervoertuig. In de jaren twintig ging Renault ook weer diverse trucks met een laadvermogen tot 7 ton produceren.  Ze waren direct herkenbaar aan hun karakteristieke motorkap met achter de motor geplaatste radiateur. Eind jaren twintig werden de radiateurs voorin geplaatst. In 1935 kregen de Renaults, voor die tijd, moderne frontstuurcabines en waren er onder meer rem- en stuurbekrachtiging leverbaar. Kort voor de Tweede Wereldoorlog bouwde Renault vele modellen.

In 1945 werd Renault, nu Régie National des Usines Renault geheten, een staatsbedrijf. Begin jaren vijftig bracht het een indrukwekkend aantal vrachtwagens met frontstuurcabine op de markt.  Deze modellen hadden een onder de vloer geplaatst motor.  Opmerkelijk was dat de versnellingspook zich aan de stuurkolom bevond.

Een belangrijk moment in de geschiedenis van Renault was de vorming van Saviem (Société Anonyme de Véhicules Industriels er Équipements Mécaniques), dat onstond uit een fusie van Renault, Latil, Somua en Floirat.  De Renaults met onder de vloer geplaatste motoren werden tot ver in de jaren zestig geproduceerd. Ondertussen was de versnellingspook verhuisd naar de vloer. Vanaf 1965 verscheen de naam Renault alleen nog maar op lichte kleine bedrijfswagens. Door een grote reorganistatie in 1980 zou Renault zich opnieuw manifesteren als een zelfstandig merk. De merknaam Saviem verdween ten gunste van de naam Renaul. Hieraan vooraf werd in 1977 Renault Vehicels Industriels (RVI) opgericht.

In 1981 nam Renault de Britse truckdivisie van Chrysler over. Tegelijkertijd verwierf RVI ook een groot belang in het legendarische Amerikaanse bedrijf Mack.  In de jaren negentig werden de nu bekende modellen Magnum en de Premium cabines ontwikkeld, waarover hieronder meer te lezen is.
Bron: Encyclopedie van Trucks, Peter J DAvies, Veltman Uitgevers 2001

Renault Magnum:

Misschien wel het bekendste model, is het topmodel Renault Magnum. De Renault Magnum werd al in 1990 voor het eerste presenteerd. De Magnum had een voor die tijd hele ruime en hoge cabine. Door de aparte opstap is het een legende binnen de chauffeurswereld. Omdat de Magnum als sinds 1990 meeloopt, heeft het model verschillende vernieuwingen meegemaakt. De meeste recente verniewing vond plaats in 2005. Dankzij deze verniewing is de Magnum weer een moderne vrachtwagen geworden, die niet onderdoet van andere merken. De Magnum is leverbaar als in de vermogens 460 en 500 pk. De Magnum heeft twee cabinevarianten, de Privilège en de Excellence. Kenmerkend voor de Magnum is de vlakke vloer en de opstap achter de voorwielen.

Renault Premium:

De Renault Premium kan ingezet worden in zowel het internationale vervoer, als het nationale distributievervoer. Zo is de Premium leverbaar als trekker of als bakwagen en is er keuze uit drie verschillende cabinevarianten. Dit zijn de Alliance, de Privilège en de Excellence. Sinds 2005 is de Premium Route beschikbaar. Deze Premium is speciaal gericht op het lange afstandsvervoer en is leverbaar met 370, 410 en 450 pk.

Renault Midlum:
Tenslotte is er nog de Renault Midlum. Dit model is met een breedte van slechts 2.10 meter gericht op de (stads)distributie.  De Midlum valt in de klasse 7.5-18 ton. De Midlum is leverbaar met 160, 190, 220, 240 of 280 pk.

Bronnen gebruikt bij dit gedeelte: www.renault-trucks.com, Encyclopedie van Trucks, Peter J DAvies, Veltman Uitgevers 2001

©Copyright Sebastiaan Kemper, alle rechten voorbehouden 2006-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info