Up DAF Iveco Kenworth Mack MAN Mercedes Peterbilt Renault Scania Volvo

In 1923 doopten Harry W. Kent en Edgar K. Worthington de Gerlinger Motor Car Company om tot Kenworth. De geboorte van dit bekende merk was hiermee een feit. De eerste Kenworth was een doorontwikkeling van de eerder geproduceerde Gersix Trucks. Deze werden nog onder de naam Gerlinger gefabriceerd.
    De eerste Kenworth's hadden een conventionele motorkap. In 1924 werden er al 80 verkocht en een jaar later was dat aantal al opgelopen tot 104 vrachtwagens. De zaken gingen goed en in 1929 opende Kenworth een vestiging in Vancouver. Vanuit die vestiging kon de Canadese markt bespeelt worden. Kenworth bood haar klanten toen al de mogelijkheid om een vrachtwagen op maat te maken.

In 1933 bouwde Kenworth als eerste Amerikaanse vrachtwagenfabrikant standaard dieselmotoren in zijn wagens in. In datzelfde jaar waren er ook voor het eerst slaapcabines beschikbaar. Vanwege een nieuwe wetgeving in 1936 kwam in dat jaar ook de eerste frontstuurtruck van Kenworth op de markt.

In 1944 werd Kenworth een dochteronderneming van Pacific Car & Foundation, oftewel PACCAR. De onderneming waarbij later ook Peterbilt en Daf onderdeel vanuit maakten. Tijdens de oorlog fabriceerde Kenworth vooral legervoertuigen. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog waren de Hawaïaanse suikerplantages een van de belangrijkste klanten van Kenworth.

In de jaren 50 was ongeveer 40% van de geproduceerde vrachtwagens bedoeld voor export.  In 1956 bracht Kenworth twee beroemde modellen uit, namelijk de W900 met torpedofront en de K100, een fronstuurtruck.

 In 1965 werd de tweede fabriek in Kansas City in gebruik genomen. Mede dankzij het overweldigende succes van de W900 en de K100 werden er in dat jaar een record aantal van  2037 zwarte vrachtwagens verkocht.

Het ging goed met Kenworth en in 1974 opende Kenworth een nieuwe fabriek in Chillicothe, in de staat Ohio. Tevens werden in Australië vierassers met twee gestuurde assen ontwikkelde en opende Kenworth in Mexico  een fabriek. In 1976 bouwde Kenworth als eerste fabrikant een topline cabine voor de lange afstand: de Aerodyne. De Aerodyne was zowel met een torpedofront als met een frontstuur leverbaar.
    In 1985 kregen de tot dan toe erg hoekige modellen een nieuwe aërodynamische vormgeving. De luchtweerstand van de T600 was met 40% afgenomen en door de nieuwe, schuin aflopende motorkap kon er ook fors bespaard worden op het brandstofverbruik.
    Naast de T600 kwam Kenworth in de jaren daarna ook nog met de T300 voor het lichtere werk en de T2000 als topmodel. Deze was, zeker voor Amerikaanse begrippen, uiterst aërodynamisch ontworpen en had ook nog een buitengewoon grote slaapcabine. Door de overname van Daf in de jaren 90 rijden in de Verenigde Staten nu ook Dafjes rond, die gebaseerd zijn op de LF en CF serie. Deze rijden echter rond onder de naam Kenworth. Ook de nieuwe Daf XF105 is onder de naam Kenworth te bewonderen op de Amerikaanse wegen.
Bron: Encyclpodie van Trucks, Peter J Davis, Veltman Uitgevers 2006

© copyright Sebastiaan Kemper Alle rechten voorbehouden 2008-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info