Up DAF Iveco Kenworth Mack MAN Mercedes Peterbilt Renault Scania Volvo

 

De geschiedenis:

De Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, kortweg MAN, produceert vanaf 1920 vrachtwagens naar eigen ontwerp. Maar voor die periode was MAN al druk bezig zich te ontwikkelen. Zo had MAN in 1897 in samenwerking met dr. Rudolf Diesel de eerste dieselmotor vervaardigt. Pas in 1924 werd de eerste MAN vrachtwagen met dieselmotor gepresenteerd. Drie jaar later waren de eerste MAN’s leverbaar met dieselmotor.

Begin jaren dertig waren er vele verschillende modellen beschikbaar, met zowel een diesel als een benzinemotor. Het topmodel was een S1H6 uit 1932. Dit was een zeswieler met een lange wielbasis. Daar zat een 140 pk sterke dieselmotor in. Later waren er ook lichtere vrachtwagens van MAN beschikbaar met dieselmotor.

In 1936 nam MAN ÖAF over. ÖAF maakte enige tijd de assen voor MAN. In de Tweede Wereldoorlog bouwde ÖAF vrachtwagens voor het Duitse leger. Tijdens de oorlog had MAN zwaar te leiden gehad onder de bombardementen van de geallieerden. Vanaf 1945 werd de productie van 5 tonners weer hervat en krabbelde MAN weer op.

In 1951 vonden er twee interessante ontwikkelingen op motorgebied plaats. MAN bouwde toen de eerste turbodiesel, en de eerste V8 dieselmotor. Een motor die later door Scania legendarisch werd. In 1955 werd de vrachtwagenproductie verplaatst naar een nieuwe fabriek in München.

Aan het eind van de jaren zestig begon MAN een samenwerkingsverband met het Franse Saviem (waartoe Renault behoorde). Saviem gebruikte MAN motoren en MAN verving zijn oude stalen cabines door nieuwe Saviem kantelcabines.

In de jaren vijftig en zestig opereerde ÖAF tamelijk zelfstandig. Naast de motoren van MAN gebruikte het merk ook andere motoren. Aan deze grote mate van zelfstandigheid kwam in de jaren zeventig een einde. In die periode nam MAN ook Gräf & Stift over. Vanaf dat moment nam MAN de regie weer strak in handen. In diezelfde periode, in 1971 om precies te zijn, nam MAN Büssing Automobilwerke AG over. Dit betekende in principe het einde van het befaamde merk. Er was echter zoveel vraag naar de merknaam, dat MAN tot de jaren tachtig modellen onder de naam MAN-Büssing opnieuw uitbracht.

In de jaren tachtig bracht MAN de F8-serie uit. Deze serie was op alle markten thuis. Zo waren er modellen van 16 ton, tot modellen van 105 ton voor speciaal transport. In 1986 werden de F8 modellen al vervangen door de nieuwe, door MAN zelf ontworpen F90 cabines.

In 1994 kwam de F2000 op de markt. In 1991 werd Steyr nog door MAN overgenomen. Daarnaast verwief MAN aan het einde van de jaren negentig een belang van 51% in het Russische MAZ (Minsk Automobil Zavod). Begin 1999 bracht MAN nog een verbeterde versie van de F2000 uit. In 2001 zou dit model vervangen worden door de huidige TG-series. Tenslotte heeft MAN in 2000 het Britste ERF overgenomen.
Bron: Encyclpodie van Trucks, Peter J Davis, Veltman Uitgevers 2006

De MAN TG X:
Na het succes met de MAN TG-A kon een opvolger niet uitblijven. Die opvloger is de MAN TG-X geworden. De Truck of the Year 2008. De MAN TG-X is het paradapaardje van MAN. Het topmodel. Alle goede dingen van de MAN TG-A zijn gebleven en de truck is op vele punten verbeterd.

De TG-X is bedoelt voor het lange afstandstransport en is verkrijgbaar in drie cabinevarianten, de XL, XLX en de XXL. Bij de nieuwe TG-X is onder andere de aerodynamica verbeterd. Ook zijn er zal van veiligheidssystemen verkrijgbaar, zoals ABS, Traction Controle, Lane Guard en Adeptive Cruise Controle. Daarnaast behaalt MAN met zijn TG-X nog steeds de Euro 5 norm (met EEV)  zonder de toevoeging AdBlue.

De TG-M:

De MAN TG-M staat tussen de TG-A en de TG-L in. DE TG-M heeft eveneens als de TG-L de cabine varianten C, L en LX. e C cabine is een dagcabine. Uitermate geschikt voor de korte afstanden. De L cabine heeft wel een slaapcabine. Dit maakt hem geschikt voor de wat langere afstanden. Tenslotte komt de LX cabine. Deze cabine variant heeft naast een slaapcabine ook een verhoogd dak. Het motorisch vermogen neemt ook een gulden middenweg in. De TG-M is beschikbaar in de varianten 240, 260 of 326 pk.

De TG-L:

De TG-L beslaat de nationale tot de middenlange afstandsritten. Met vrachtwagens van 7,5 tot 12 ton is de TG-L hier uitermate geschikt voor.  Qua vormgeving sluit hij perfect aan op de als eerste genoemde TG-A. De TG-L heeft de keuze uit drie cabines, de C cabine, de L cabine en de LX cabine. De C cabine is een dagcabine. Uitermate geschikt voor de korte afstanden. De L cabine heeft wel een slaapcabine. Dit maakt hem geschikt voor de wat langere afstanden. Tenslotte komt de LX cabine. Deze cabine variant heeft naast een slaapcabine ook een verhoogd dak. Dit is de gulden middenweg voor ondernemers die de TG-M toch iets te veel van het goede vinden. De MAN TG-L is verkrijgbaar in motorvarianten van 150, 180 en 206 pk.
Bron: www.mantrucks.nl

© copyright Sebastiaan Kemper Alle rechten voorbehouden 2000-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info