De geschiedenis:
In
1950 werd de eerste Daf vrachtwagen gebouwd. Daarvoor bouwden de gebroeders
Hubertus en Wim van Doorne aanhangwagens. Tijdens de Tweede Wereldoorlog
voorzagen de gebroeders van Doorne een grote vraag naar vrachtwagens. In deze
oorlogsjaren experimenteerden ze al met verschillende modellen. Na de Tweede
Wereldoorlog bouwden Hub en Wim van Doorne, met overheidssteun, een fabriek in
Eindhoven. Dit was in 1949.
Vanaf 1952 ging het pas echt goed met Daf. In dat jaar haalde men een
grote order van de Nederlandse overheid binnen. Mede dankzij deze order, de financiële steun van het Marshallplan,
en het succes van de eerder ontwikkelde modellen, werd de fabriek in Eindhoven
zes keer zo groot.
De jaren vijftig waren een economisch dieptepunt voor Nederland.
Doordat Daf bijna als zijn onderdelen uit Nederland haalden (en dus zo de
economie steunde) en durf toonde door louter frontstuur-vrachtwagens te
produceren, kon het bedrijf verder groeien. Zo beheerste Daf in 1958 een derde
van de Nederlandse bedrijfswagenmarkt.
Vanaf 1953 gebruikte Daf Leyland motoren. Vanaf 1956 werden deze zelf in
licentie gebouwd.
De Daf 2600, die in 1962 uitkwam, bezorgde Daf ook op de internationale markt
een vooraanstaande positie. De cabines waren voor die tijd uiterst modern en
goed verzorgt. Mede dankzij het succes met de 2600 opende Daf een fabriek in het
Belgische Ophasselt, voor de productie van cabines.
In de jaren zeventig ging
het steeds slechter met Daf. In 1972 bemachtigde de International Harvester
Groep een derde van de aandelen van Daf. In 1975 bemachtigde DSM nog eens 25%
van de aandelen.
Nadat International een belang in Daf had verworven, nam het concern ook
Seddon Atkinson en de Spaanse ENASA groep (waartoe Pegaso behoorde) over. In
1978 moest International haar Europese belangen weer van de hand doen, maar Daf,
Seddon Atkinson en ENASA ontwikkelde samen een nieuwe cabine, die alle drie de
fabrikanten mochten gebruiken. Daf gebruikte dit concept in de 95-serie. Voor
die tijd was het een revolutionair concept.
In 1987 raakte Leyland in
de financiële problemen, en fuseerde het met Daf. Daf ging de zwaardere modellen
produceren, terwijl Leyland zich toespitste op de lichtere modellen. In Engeland
mocht de merknaam Leyland–Daf gevoerd worden, terwijl de vrachtwagens in de rest
van Europa onder de naam Daf verder gingen.
Rond diezelfde periode komt Daf met het ATi-concept. ATi staat voor
Advanced Turbo Intercooling. Dit principe werkt als volgt:
In de jaren negentig
raakte Daf zwaar in de problemen. In 1993 werd besloten de productie van
middelzware, en zware vrachtwagens voor te zetten in een nieuwe onderneming, Daf
Trucks N.V. In 1996 werd Daf een dochteronderneming van het Amerikaanse concern
Paccar. In 1997 introduceerde Daf de Daf 95xf, waarvan de recente versie, de XF
105 in 2006 is gepresenteerd.
Bron: Encyclopedie van
Trucks, Peter J Davies, Veltman Uitgevers 2006, Gouden boek van Europese
Truckmerken, uitgave in 1984 en 1989.
DAF XF serie
De
vernieuwde DAF xf:
Sinds zijn introductie in 1997,
heeft de DAF 95XF een sterke reputatie opgebouwd, hetgeen tot uiting komt in de
hoge restwaarde, de zeer hoge loyaliteit van klanten en de meer dan grote
tevredenheid die er onder chauffeurs bestaat.
Een paar jaar geleden kwam de update van de ietswat veroudere
DAF 95 XF, aangeduidt als DAF XF, 95. Het interieur werd geupdate, de chassis
werd compleet omnieuw ontwikkeld, en ook de motoren hadden een duidelijke
ontwikkeling meegemaakt. Echter, het werd ook weer tijd voor een nieuwe DAF XF.
Op de bedrijfsRAI van 2005 werd deze gepresenteerd. De DAF XF105, zoals de
officiele benaming luidt.
De motoren voor deze nieuwe DAF zijn leverbaar in de varianten 410, 460, 510 en later ook 560 pk. Opvallen is hierbij te noemen dat het koppel van deze nieuwe MX motoren hogere ligt. Deze motoren zijn leverbaar in de Euro 4 en Euro 5 normen. Om binnen deze normen te blijven, wordt gebruik gemaakt van de SCR techniek AdBlue, wat een lagere uitstoot van schadelijke stoffen tot gevolg heeft. Door een nieuwe indeling van het zijchassis, blijft er ruimte voor een 1500 liter brandstoftank.
Andere
opvallende vernieuwingen zijn o.a. de verlaging van de motortunnel en een betere
integratie van de electronica in het stuur. Verder zijn zowel het interieur als
het exterieur onder handen genomen. Zo heeft een DAF een betere aërodynamica
kregen en strakkere vormen. Het geheel heeft hierdoor een geheel eigen
uitstraling gekregen. Ook de spiegels en de grill zijn onder handen genomen. Zo
zijn de spiegels breder geworden en is de Dolbi spiegel geïntegreerd in de
trailerspiegel. De grill loopt niet verder door naar beneden. Dit alles heeft
geleidt tot een modern en strak geheel.
Het interieur was bij de XF95 al aangepast aan de CF serie.
Verder zijn er nog wat andere dingen verandert, zoals de eerder aangegeven
integratie van de electronica in het stuur. Ook de deurpanelen zijn onder handen
genomen bij deze nieuwe XF. De opbergvakken zijn groter geworden en het geheel
is netjes afgewerkt. Ook hebben een knoppen voor de spiegels en ramen een plekje
gevonden op het deurpaneel. Tenslotte zijn ook de bovenkasten van het topmodel,
de DAF Super Space Cab, geheel vernieuwd. Tevens is de XF105 in 2007 verkozen
tot Truck of the Year, iets wat zijn voorganger, de 95xf in 1998 ook al was.
Bron: vrij naar: Truckstar 12, 2005
DAF CF serie
De DAF CF is ontworpen voor een minimale levensduur van
10 jaar. Met oog op deze tien jaar heeft DAF geprobeerd deze vernieuwde
DAF een zo modern mogelijk uiterlijk gegeven en van binnen zo veel mogelijk
aangepast met het oog op de toekomst. Zo is de cabine met 14 cm verlengt,
zodat ook lange mannen en vrouwen de comfort krijgen die ze verdienen.
Ook met het oog op het langer worden van de mens is er voor de CF-serie
een space cab ontwikkeld en is het bed maar liefst 70 cm breed.
De
DAF heeft voor een middellange afstandstruck een hoog aantal pk beschikbaar. Zo heb je motoren van
136kW/185pk tot en met 315kW/428pk. Ook kan deze DAF meer vervoeren dan
gebruikelijk omdat zijn chassis in verhouding licht is.
bron: de DAF-brochure
"de vernieuwde CF Serie, drive your business"
DAF LF-serie
Trucks in het segment van de DAF LF serie worden voor zeer uiteenlopende transporttaken ingezet, variërend van binnenstedelijke en regionale distributie tot licht transport over langere afstanden en speciale toepassingen, zoals gemeentereiniging en brandweertoepassingen. Een veelheid aan inzetmogelijkheden die om een breed voertuigprogramma vraagt. De nieuwe LF serie van DAF Trucks biedt daarom ruime keus in het maximum GVW, wielbases en motorvermogens, terwijl bovendien keus bestaat uit een dag- of slaapcabine.
Ontwikkeld vanuit dezelfde filosofie als de XF, kreeg de LF serie duidelijke DAF-kenmerken, zoals de robuuste stalen voorbumper, de typerende ondergrille en moderne heldere koplampen. De basis van de cabine wordt gedeeld met Renault V.I. DAF ontwierp echter een geheel eigen interieur met dezelfde vormgeving, dezelfde hoogwaardige materialen en hetzelfde hoge afwerkingniveau als de XF en de nieuwe CF. Behalve met een dagcabine is de LF serie ook leverbaar met een éénbeds slaapcabine, voorzien van een 12 cm dikke matras met een lengte van twee meter en een breedte van 70 cm in het midden en 60 cm achter de stoelen. Doordat het bed net als in de grotere DAF modellen hoger is geplaatst, vindt de chauffeur er bovendien royale opbergvakken onder.
De toekomst XFC:
De DAF XFC staat voor van
Doorne Automobielen Fabriek Xtreem Future Concept. De XFC heeft een geheel
nieuwe vorm gekregen, want volgens de manager van DAF Design Centre Bertand
Janssen hoeft de toekomstige vrachtwagen niet meer uit een vierkante blokkendoos
te bestaan. De DAF heeft dan ook een opmerkelijke vorm voor onder andere
een betere aërodynamica.
Door
de opmerkelijke vorm heeft behalve voor de aërodynamica ook een voordeel
als passieve onderrij beveiliging. Door de spitse vorm worden de eventuele
slachtoffers niet naar onder geleid, maar juist naar de zijkant, waardoor
dus weer dodelijke slachtoffers mee kunnen worden voorkomen.
Volgens
Janssen zijn we nu in een periode aangekomen "the form is function" in
plaats van "the form follow the function". Dus als je zaken zoals een lager
brandstofverbruik en een betere aërodynamica, dan kom je vanzelf uit
bij een iets gedurfder ontwerp zoals dus de DAF XFC.
© copyright Sebastiaan Kemper Alle rechten voorbehouden 2000-2015
Campeo,
de Senseo voor onderweg
Nu verkrijgbaar op
www.omvormers.info