De Inleiding Deelvraag 1 Deelvraag 2 Deelvraag 3 Deelvraag 4 De conclusie

 

Welke merken spelen een grote rol in de vrachtwagenmarkt, ofwel wie bezitten de grootste marktaandelen en wat zijn hiervan de oorzaken?

Er zijn vele verschillende merken en het is niet te doen om deze allemaal te behandelen, daarom bespreken we alleen de grote vijf. Dit zijn Scania, Volvo, DAF, Mercedes-Benz en MAN.  

De reputatie van de grote vijf:

Ų      DAF: deze staat bekend om hun goede service (goede aftersales) en bovendien is DAF van oorsprong een Nederlands bedrijf.

Ų      Scania: deze heeft zijn marktaandeel vooral aan hun imago te danken (King of the Road) ook is er sprake van een prima organisatie. De laatste tijd hebben ze echter te kampen met veel manco’s zoals materiėle pech. Dit zorgt ervoor dat zij weer met beide benen op de grond komen.

Ų      Volvo: Ook hierbij geldt het imago als voornaamste rede voor het marktaandeel. Ze hebben net als Scania een mooie productlijn.

Ų      Mercedes. Hierbij is er sprake van een arrogante uitstraling, ze zijn niet geliefd bij vrachtwagenchauffeur.

Ų      M.A.N., deze hebben een stabiel marktaandeel. Dit hebben ze te danken aan een goede organisatie en mooi en modern materieel.

 

De rol van vrachtwagens op de markt:

We zullen allereerst de marktaandelen weergeven:

 

(bron: MAN Nederland)

 

Er zijn drie factoren die grote invloed hebben op het marktaandeel:

  1. Het product. (als je een mooie vrachtwagen op de markt zet, dan stijgt het marktaandeel vanzelf, dit is goed te zien toen MAN de TG-A presenteerde, het marktaandeel steeg dat jaar.)
  2. Organisatie (veel klanten hechten veel waarde aan de aftersales. Een mooi voorbeeld is de reputatie van DAF.)
  3. Financieel. (als je financieel niet de middelen hebt, kom je niet tot een goed product en een goede organisatie, vandaar dat dit een essentiėle factor in het marktaandeel is.)

 Er zijn verschillende manieren om het marktaandeel omhoog te krijgen. MAN bijvoorbeeld probeert hun imago te verbeteren door met mooiere vrachtwagens te komen, door aan truckraces deel te nemen en door “custom relation management”. Hierbij gaat men uit van het principe dat de behoeftes van de klant belangrijker zijn dan de behoeftes van het bedrijf, met andere woorden, klantenbinding is het keyword.

De Europese marktaandelen verschillen enigszins van de Nederlandse marktaandelen. Dit komt doordat sommige voordelen wel in Nederland gelden en niet in Europa. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat DAF een van oorsprong Nederlands bedrijf is. 

De conclusie

We kunnen eigenlijk twee conclusies trekken op het gebied van  merkeninvloed. We kunnen de volgende schaalniveaus onderscheiden: De Nederlandse marktaandelen en de Europese marktaandelen. Er zijn er natuurlijk meer, maar die zijn voor ons onderzoek niet relevant.

Wat de Nederlandse marktaandelen betreft kunnen we stellen: DAF is hier de grootste. Het verschil met de voornaamste concurrent Scania is erg groot. Relatief gezien zit de rest (Volvo, Mercedes en daarna MAN) erg dicht bij elkaar. De oorzaak is dat DAF een Nederlands bedrijf is van oorsprong en zich met die naam heeft gevestigd bij de Nederlandse chauffeurs en bedrijven. Scania heeft een goede reputatie en mag tot de rolls royce onder de vrachtwagens beschouwd worden. Ook Volvo staat op dit gebied hoog aangeschreven. Mercedes en MAN hebben een wat mindere reputatie onder de chauffeurs. Het marktaandeel van DAF is dan ook 3 keer zo groot als dat van MAN.

De Europese marktaandelen verschillen behoorlijk van die van de Nederlandse marktaandelen. Namelijk, Mercedes is hier de koploper, gevolgd door MAN. Opmerkelijk is dat beide merken Duits zijn. Hieruit valt te concluderen dat Duitse merken Europees gezien hoog staan aangeschreven. Volvo bekleed ook hier de derde plaats en op de vierde plaats is DAF te vinden met een marktaandeel van de helft van koploper Mercedes. DAF heeft deze positie te danken aan de goede service door heel Europa en ze fabriceren betrouwbare en degelijke vrachtwagens. Opvallend is dat Scania de hekkensluiter is, omdat dit merk hoog staat aangeschreven in Nederland. De enige verklaring die wij hiervoor konden vinden is dat Scania een relatief duur merk is.

©Copyright Sebastiaan Kemper en Almar Hutten, alle rechten voorbehouden, 2003-2015