Hoe was de ontwikkeling van het beroepsgoederenvervoer in de afgelopen 10 jaar?
Aandeel beroepsgoederenvervoer in het binnenlandse wegvervoer op basis van tonnen (1980-2000)
Bron:
CBS
Beroepsgoederenvervoer: Het vervoer van goederen met
vrachtwagens tegen vergoeding, betreft geen eigen vervoer.
Eigen vervoer: Het vervoer met vrachtwagens van goederen, uitsluitend
bestemd voor, of afkomstig van eigen onderneming of bedrijf.
In het begin van de
jaren ’90 was het beroepsvervoer in een krappe meerderheid ten opzichte van het
eigen vervoer, 63,1% tegen 36,9%. In 2000 nam het beroepsvervoer al 72,9% van
het totale vervoer.
Deze stijging is ook terug te
vinden in het totaal aantal verkochte vrachtwagens in Nederland. Zo was er in
1993 een dieptepunt, maar daarna nam het aantal vrachtwagens snel toe. In 7 jaar
tijd is het aantal verkochte vrachtwagens bijna verdubbeld, van 8100 verkochte
vrachtwagens in 1993, naar 16.000 in het jaar 2000. Na 2000 was er sprake van
een lichte daling die tot 2003 zal duren. Daarna verwacht men een lichte
stijging. (Bron:
gegevens MAN Nederland)
Hiermee wijkt Nederland af van de internationale gegevens.
Deze geven namelijk een daling aan in grensoverschrijdend
beroepsgoederenvervoer. In tegenstelling tot het binnenlandse vervoer, waar pas
na 2000 een daling plaats vind, heeft deze in het grensoverschrijdend
beroepsgoederenvervoer reeds plaats gevonden. De voorspellingen voor deze groep
verwachten na 2000 als een stijging, die rond 2002 op hetzelfde punt ligt als
voor de stijging. Daarna gaat de stijging in gematigde vorm verder.
De daling die de onderstaande grafiek
weergeeft (bron: Transport & Logistiek
Nederland) wordt ondersteund door het CBS. Deze hebben namelijk een
daling geconstateerd van 7,266 miljoen ton tussen 1999 en 2000. De afwijking in
de hoogte van de tonnages zijn te verklaren doordat bij de cijfers van het CBS
ook het eigen vervoer is meegerekend en bij de cijfers van T & L Nederland
alleen het beroepsgoederenvervoer.
Als je in de periode van 1993-2002
kijkt, zie je dat het beroepsgoederenvervoer over de weg is gestegen van 66
miljoen ton in 1993 tot ±100 miljoen ton in 2002. Wel moet erbij gezegd worden
dat de cijfers van 2001 en 2002 berusten op voorspellingen en niet op de
werkelijke cijfers.
Grensoverschrijdend beroepsgoederenverkeer over de weg (1990-2003)
Een verklaring van de positieve ontwikkeling van het
grensoverschrijdend beroepsgoederenvervoer kan zijn de verbetering van de
infrastructuur. Deze positieve ontwikkeling heeft blijkbaar meer invloed gehad
dan de toenemende files. Verder heeft de verdere eenwording van de Europese Unie
ook invloed gehad. Door het openstellen van de grenzen en het afschaffen van een
hoop papierhandel is het voor vervoerders aantrekkelijker geworden om
internationaal te gaan transporteren.
Ook de verbetering van het materieel
heeft er voor gezorgd dat het aantrekkelijker wordt om op het buitenland te
rijden. Een voertuig heeft immers minder vaak pech, en de kans dat je in het
buitenland staat is dus klein. Mocht het voorkomen dat je met pech staat, dan
hebben alle grote merken (Scania, Volvo, DAF, Mercedes-Benz en MAN) in alle
West-Europese landen vestigingen zitten, waardoor een snelle afhandeling
mogelijk wordt. Dus door verbetering van de aftersales is het aantrekkelijker
geworden om internationaal te rijden.
De dalingen rond het jaar 2000 zijn
aan verschillende dingen te wijten. Zo waren in het jaar 2000 de
brandstofprijzen erg hoog, waardoor het onaantrekkelijk wordt om op het
buitenland te rijden. Verder waren er in 2000 veel stakingen van chauffeurs,
zowel in Nederland als in het buitenland. Hierdoor is het risico om verlies te
lopen een stuk groter is, omdat de kans kleiner is dat je de goederen op tijd
bij de klanten krijgt. Ook het toenemende fileprobleem heeft hier bijdrage aan.
Verder was er in een transportsector ook nog een ontwikkeling in de tonnage. In het begin van de jaren ’90 reden er relatief veel auto’s met een klein tonnage, dat is rond de 7,5 ton. Eind van de jaren ’90 was er een duidelijk verschuiving te zien naar auto’s met een grote tonnages. Er rijden nu voornamelijk trekkers (vrachtwagens met een op- en afkoppelbare laadbak) rond die een maximaal laadvermogen mogen trekken van 40 ton (inclusief eigen gewicht).
De grafiek en de tabel hieronder geven nog eens duidelijk de lijn weer van de ontwikkeling van het wegvervoer over de afgelopen 10 jaar.
Jaartal |
Goederenvervoer Europa |
Wegvervoer Europa |
1990 |
2294 |
933 |
1995 |
2627 |
1136 |
1996 |
2641 |
1155 |
1997 |
4766 |
1201 |
1998 |
2870 |
1254 |
1999 |
2959 |
1318 |
NB. Onder goederenvervoer in Europa verstaan wij het
wegvervoer, het spoorvervoer, de binnenvaart, pijpleidingen en short-sea.
(Bron: EUROSTAT)
Rentabiliteit van de verschillende sectoren binnen het
beroepsgoederenvervoer.
Over het algemeen kun je dus zeggen dat het beroepsgoederenvervoer is
gestegen. Deze cijfers berusten echter op gemiddelden. Als je de verschillende
sectoren (Koel/vries, Gevaarlijke stoffen/vloeibare stoffen, stukgoed/container,
uitzonderlijk transport) apart gaat bekijken, dan zie je dat:
Koel/vries transport: Deze sector heeft tussen 1997 en 1998 een stijging meegemaakt (stijging van 0,9 %).Vanaf 1998 is hij weer gedaald, maar is nog steeds rendabel (van respectievelijk 0,7 en 0,4 %).
Gevaarlijke stoffen: Deze sector had een hoogtepunt van 3,8% rentabiliteit in 1997. Dit nam in 1998 af tot 2.9% en nam daarna gestaagd toe tot 3,3% in 2000, deze sector is dus rendabeler dan het koel/vries transport
Stukgoed/container: In 1997 was de rentabiliteit al negatief (-1.2%). Dit werd echter steeds erger en monde uit tot –3.6% in 2000. Dit betekend dus dat dit totaal geen rendabele sector binnen het beroepsgoederenvervoer is. Het is wel opvallend, want dit beslaat het grootste gedeelte van het beroepsgoederenvervoer. Kijk maar eens hoeveel vrachtwagens met containers en dichte opleggers er rond rijden in vergelijking met koel/vriesopleggers, gevaarlijke/vloeibare stoffenvervoer of uitzonderlijk transport (denk hierbij aan kranen of grote machines).
Uitzonderlijk vervoer: Ook in deze sector is een duidelijke daling zichtbaar, na 1,5% rentabiliteit in 1997 steeg het in 1998 wel tot 1,7%, maar nam daarna snel af tot 0.3% in 2000. Dit kan te verklaren zijn doordat er aan uitzonderlijk transport veel kosten verbonden zijn, denk aan het aanvragen van vergunningen, ontheffingen en het betalen van de begeleiders.
De ontwikkeling van de rijksinkomsten uit wegverkeer:
Aan de hand van de verschillende miljoenennota’s is er de afgelopen 10 jaar
een positieve ontwikkeling (positief voor het Rijk) geweest in de inkomsten uit
het wegverkeer. In de loop van de jaren zijn deze inkomsten steeds verder
gestegen in de loop van de dagen, met een hoogtepunt in 1999 van ruim 11 miljard
euro. Daarna zijn de inkomsten weer een beetje gedaald. Het lijkt de laatste
jaren stabiel te blijven.
Deze stijgende inkomsten hebben geen
(negatieve) invloed gehad op het beroepsgoederenvervoer, het is eerder andersom.
Er zijn veel nieuwe vrachtwagens bijgekomen en deze moeten natuurlijk allemaal
de verschillende belastingen betalen, waardoor de rijksinkomens stijgen.
In 1998 was de vrachtwagenverkoop op
een hoogtepunt. Als gevolg hiervan steeg het jaar daarop ook de rijksinkomen uit
het wegverkeer. Na 1998 zakte de vrachtwagenverkoop lichtelijk in, waarna de
rijksinkomsten vanzelfsprekend ook inzakte. Het wegverkeer heeft dus invloed op
het rijksinkomen uit het wegverkeer en niet andersom.
Conclusie:
Over het algemeen kun je zeggen dat het beroepsgoederenvervoer zowel
internationaal als nationaal de afgelopen 10 jaar een positieve ontwikkeling
heeft meegemaakt.
Als je het
beroepsgoederenvervoer gaat opsplitsen in verschillende sectoren zie je dat er
onderling grote verschillen zijn (denk aan het verschil tussen gevaarlijke
goederen/ vloeibare stoffen en stukgoed/ containertransport).
Behalve dat de vervoerders zelf
profiteren van de positieve ontwikkeling in de vrachtwagensector, profiteert de
overheid ook mee. Dit is te merken aan het rijksinkomen uit het wegverkeer.
Al met al is dus te concluderen dat
het beroepsgoederenvervoer het laatste decennium positief is ontwikkeld.
©Copyright Sebastiaan Kemper en Almar Hutten, alle rechten
voorbehouden, 2003-2015