Up Controle Koelsysteem De motor Remsysteem

 

Het koelsysteem is al volgt opgebouwd:

  1. Radiateur

  2. Thermostaat

  3. Koelvloeistofpomp

  4. (zelfdenkende) ventilator

  5. Oliekoeler

  6. Koelmantel

  7. Expansievat

Radiateur:
In de radiateur wordt de koelvloeistof gekoeld door de rijwind. De warme vloeistof komt bovenin de radiateur binnen en stroomt dan naar beneden, waar het gekoeld weer door de motor wordt gestuurd.

Thermostaat:
Deze zorgt ervoor dat een gedeelte van het koelvloeistofsysteem wordt afgesloten, waardoor de motor sneller opwarmt en sneller op bedrijfstemperatuur is, wat motorslijtage verkleint. Als de motor op bedrijfstemperatuur is, gaat de thermostaat open, en stroomt de koelvloeistof weer door de radiateur, zodat de motor weer gekoeld wordt en op bedrijfstemperatuur blijft.

Koelvloeistofpomp:
Deze pomp is meestal een centrifugaal pomp. Dit houd in dat het koelvloeistof via een schoepenwiel wordt verplaatst. De pomp wordt vaak door de distributie aangedreven (zie "De motor")

Zelfdenkende ventilator:
Achter de radiateur zit de ventilator. Deze wordt gebruikt om de koelvloeistof te koelen en om de lucht langs de motor de sturen. Omdat er in ons klimaat slechts af en toe de tussenkomst vereist is van een ventilator, zijn hier bijna alle vrachtwagens uitgerust met een zelfdenkende ventilator, die dus slechts draait wanneer dat noodzakelijk is.

Oliekoeler:
In feite is dit een warmtewisselaar. De verwarmde koelvloeistof geeft zijn warmte af aan de koude olie, en andersom, waardoor ze beide beter werken.

Koelmantel:
Om de cilinders bevinden zich ruimten (kanalen) waardoor de koelvloeistof stroomt, dit is de koelmantel.

Expansievat:
Het koelsysteem is een gesloten systeem en staat dus onder druk. Nu kan het voorkomen dat de koelvloeistof zo heet wordt dat het gaan uitzetten en dan kan de koelvloeistoftank overstromen. Om dit tegen te gaan is er een expansievaatje aangebracht om zo de koelvloeistof op te vangen.

De koelvloeistof moet aan speciale eisen voldoen en mag dan ook nooit gewoon water zijn (alleen in noodgevallen is het een tijdelijke oplossing). De koelvloeistof moet aan de volgende eisen voldoen:
- het moet vriespuntverlagend werken
- het mag niet te snel verdampen
- het mag geen metaal aantasten
- het mag geen rubber aantasten

Bron: Beroepschauffeur Techniek moderne bedrijfswagens, auteurs: P.van Kempen, J.H. Kolzken, ing. C.G.C.P. Verstappen, uitgever Verjo BV

   

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info