Het koelsysteem is al volgt opgebouwd:
Radiateur
Thermostaat
Koelvloeistofpomp
(zelfdenkende) ventilator
Oliekoeler
Koelmantel
Expansievat
Radiateur:
In de radiateur wordt de koelvloeistof gekoeld door de rijwind. De warme
vloeistof komt bovenin de radiateur binnen en stroomt dan naar beneden, waar het
gekoeld weer door de motor wordt gestuurd.
Thermostaat:
Deze zorgt ervoor dat een gedeelte van het koelvloeistofsysteem wordt
afgesloten, waardoor de motor sneller opwarmt en sneller op bedrijfstemperatuur
is, wat motorslijtage verkleint. Als de motor op bedrijfstemperatuur is, gaat de
thermostaat open, en stroomt de koelvloeistof weer door de radiateur, zodat de
motor weer gekoeld wordt en op bedrijfstemperatuur blijft.
Koelvloeistofpomp:
Deze pomp is meestal een centrifugaal pomp. Dit houd in dat het
koelvloeistof via een schoepenwiel wordt verplaatst. De pomp wordt vaak door de
distributie aangedreven (zie "De motor")
Zelfdenkende ventilator:
Achter de radiateur zit de ventilator. Deze wordt gebruikt om de
koelvloeistof te koelen en om de lucht langs de motor de sturen. Omdat er in ons
klimaat slechts af en toe de tussenkomst vereist is van een ventilator, zijn
hier bijna alle vrachtwagens uitgerust met een zelfdenkende ventilator, die dus
slechts draait wanneer dat noodzakelijk is.
Oliekoeler:
In feite is dit een warmtewisselaar. De verwarmde koelvloeistof geeft zijn
warmte af aan de koude olie, en andersom, waardoor ze beide beter werken.
Koelmantel:
Om de cilinders bevinden zich ruimten (kanalen) waardoor de koelvloeistof
stroomt, dit is de koelmantel.
Expansievat:
Het koelsysteem is een gesloten systeem en staat dus onder druk. Nu kan het
voorkomen dat de koelvloeistof zo heet wordt dat het gaan uitzetten en dan kan
de koelvloeistoftank overstromen. Om dit tegen te gaan is er een expansievaatje
aangebracht om zo de koelvloeistof op te vangen.
De koelvloeistof moet aan speciale eisen voldoen en mag dan ook
nooit gewoon water zijn (alleen in noodgevallen is het een tijdelijke
oplossing). De koelvloeistof moet aan de volgende eisen voldoen:
- het moet vriespuntverlagend werken
- het mag niet te snel verdampen
- het mag geen metaal aantasten
- het mag geen rubber aantasten
Bron: Beroepschauffeur Techniek moderne bedrijfswagens, auteurs: P.van Kempen, J.H. Kolzken, ing. C.G.C.P. Verstappen, uitgever Verjo BV
Campeo,
de Senseo voor onderweg
Nu verkrijgbaar op
www.omvormers.info