Op 11 april 2007 zijn de nieuwe Rij en Rusttijden ingegaan. Hieronder een overzicht van de nieuwe rij- en rusttijden. Deze sluiten beter aan op de 48-urige werkweek.
Rijtijdenwet vanaf 11 april 2007
VRACHTWAGEN | STANDAARDREGELING | UITERSTE GRENZEN | |
RIJTIJD (max) | tweewekelijks: 90 uur Wekelijks: 56 uur Dagelijks: 9 uur (2x per week 10 uur) Onafgebroken: 4,5 uur |
Geen afwijking mogelijk | |
RUSTTIJD (min) | Wekelijks: 45 uur aaneengesloten Dagelijks: 11 uur (aaneengesloten) |
Wekelijks: 24 uur,
Mits deze gecompenseerd worden voor het einde van de derde week. (na een rusttijd van 24 moet altijd gevolgd worden door een wekelijkse rusttijd van 45 uur). Dit mag slechts één keer per twee weken. Dagelijks: 11 uur 3x per week is 9 uur toegestaan (aaneengesloten) Verkortingen van rust hoeven niet meer gecompenseerd te worden. Tevens is het toegestaan 12 uur rust te houden, waarvan de eerste periode minstens 3 uur moet zijn en de tweede periode minstens 9 uur. Bij dubbele bemanning moet de rusttijd in elke periode van 30 uur minimaal 9 uur bedragen (stilstaand voertuig) Het eerste uur hoeft niet gezamenlijk. |
|
ONDERBREKING (pauze of wachten) |
45 minuten na 4,5 uur rijden of in een periode van 5 uur en een kwartier, 45 minuten pauze, onderverdeelt in pauzes van minimaal 15 en minimaal 30 minuten (in die volgorde) | Geen afwijking mogelijk. | |
VRIJE ZONDAG | Tenminste 4 vrije zondagen per 13 weken | Tenminste 13 vrije zondagen per 52 weken | |
NACHTARBEID | Maximaal 26x per periode van 13 achtereenvolgende weken. Maximaal 12 uur per 2 weken tussen 0.00uur en 6.00 uur. | Maximaal 35x per periode van 13 achtereenvolgende weken. Maximaal 20 uur per 2 weken tussen 0.00uur en 6.00uur. | |
N.B. Bepaalde soorten vervoer hebben voor nachtarbeid een bijzondere overlegregeling, zoals aircargo, brood en banket, bloemen, groenten en fruit e.d. Bepaalde deelsectoren hebben vrijstelling met betrekking tot nachtarbeid, zoals vervoer van ochtendkranten, postzendingen, levende dieren e.d. |
NB:
De chauffeur mag afwijken van deze rij- en rusttijden om een geschikte
stopplaats te kunnen bereiken, mits met de volgende voorwaarden: De tijd die nodig is om naar de vrachtwagen te reizen (wanneer die zich niet op de standplaats of in de woonplaats van de chauffeur bevindt) moet worden gerekend als overige werkzaamheden, en moet door de werkgever betaald worden. |
De controle op deze wet gebeurd trouwens door de tachograafschijf. Deze tachograafschijf is een persoonlijk document van de chauffeur. De chauffeur is verplicht om vanaf 1 januari 2008 de schijven van de afgelopen 28 kalenderdagen bij je hebben. Dit, zodat de termijnen gelijk lopen met die van de digitale tachograaf. Het IVW heeft bekend gemaakt dat er voor de chauffeur in Nederland en Duitsland niks verandert door het grotere aantal schijven. In Nederland en Duitsland wordt er alleen bekeurd op basis van de schijf van die dag. Dit is allemaal geregeld in EEG verordening 561/2006
Hieronder nog een overzicht van de boetes bij
overtreding van de Rijtijdenwet.
Overtreding |
Boetebedrag in €,- |
Overschrijding rijuren | 110 tot 1100 |
Vanaf 20 rijuren op een dag | 1320 + 110 per uur daarboven |
Overschrijding tweewekelijkse rijtijd | 110 per uur |
Dagelijkse rust tekort | 110 tot 1980 |
Wekelijkse rust tekort | 110 per uur |
Geen tachograafschijf/bestuurderskaart | 1100 |
Voortijdig uitnemen van tachoschijf | 220 |
Niet omzetten werkknopje op tachograaf | 220 |
Onvoldoende schijven van de voorgaande dagen | 550 |
Onvolledig invullen tachoschijf | 220 |
Te laat verwisselen schijf | 220 |
Niet bij je hebben bestuurderskaart | 550 |
Misbruik tachoschijf/bestuurderskaart | minimaal 440 |
NB: De genoemde bedragen gelden alleen in Nederland, en dateren van mei 2006.
Bron: Truckstar nr 6, 2006
©Copyright Sebastiaan Kemper, alle rechten voorbehouden 2003-2015
Campeo,
de Senseo voor onderweg
Nu verkrijgbaar op
www.omvormers.info