Up 48urige week Digitale tachograaf Milieuzone's Rijtijdenwet

 

De 48-urige werkweek:

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in staatsblad 10 van 11 januari 2007 bekendgemaakt dat de invoering van de 48-urige werkweek wordt afgekondigd. De ingangsdatum is 12 januari 2007. Formeel mogen chauffeurs vanaf die datum gemiddeld over een periode van 6 maanden  maximaal 48 uur per week werken. In een week mag maximaal 60 uur gewerkt worden. Zoals bekend is in Nederland echter een overgangsperiode afgesproken waarin chauffeurs gemiddeld maximaal 55 uur per week mogen werken. Deze periode geldt tot medio 2010. Voorwaarde is wel dat de werknemer hiermee instemt en dat de werkgever hiervan een register bijhoudt. Aan dit register zijn geen vormvereisten verbonden.

Zoals we van Brussel gewend zijn zit deze nieuwe regelgeving uitermate ingewikkeld in elkaar, dus ik begin maar bij het begin. De 48 urige werkweek is een feit. Omdat de transportbranche onregelmatig is, zijn er uitschieters van 60 uur in één week toegestaan, maar nooit meer. De 48-urige werkweek is dus gebaseerd op de gemiddelde werkweek over een periode van 6 maanden. Het maakt niet uit of je nu bij één of meerdere werkgevers tegelijk werkt. Niet alleen het rijden telt mee in de 48-urige werkweek, maar ook het laden en lossen, schoonmaken, technisch onderhoud aan de auto en alle andere werkzaamheden die nodig zijn om de veiligheid van de vrachtwagen en lading te waarborgen. Ook telt de periode waarbij de chauffeur op zijn werkplek aanwezig is en daar op aanwijzingen van zijn baas klaarstaat om aan het werk te gaan mee in de 48-urige werkweek. Als deze tijd niet van te voren bekend is, valt ook het wachten op laden en lossen onder arbeidstijd.

Naast deze arbeidstijd is er ook "beschikbaarheidstijd". Dit wordt niet gezien als arbeidstijd. Dit is tijd waarbij de chauffeur niet op zijn werkplek aanwezig hoeft te zijn, maar wel klaar moet staan voor vertrek, bijvoorbeeld tijdens een overtocht met een veerboot. Deze beschikbaarheidstijd moet voor het vertrek, of vlak voor het ingaan van de beschikbaarheidstijd  bekend zijn. Voor chauffeurs in ploegendienst wordt de tijd die ze gedurende de rit naast de bestuurder of in de slaapcabine doorbrengen ook gerekend tot beschikbaarheidstijd.

Ook worden er eisen aan de pauzes gesteld. Chauffeurs mogen niet langer dan zes uur achtereen werken. Als de arbeidstijd zes tot negen uur duurt, is een pauze van minstens een half uur verplicht. Is de totale arbeidstijd langer, dan moet de pauze minimaal drie kwartier duren. Het is wel toegestaan om vaker een pauze van een kwartier te nemen. Aan de rusttijdenregeling verandert niks. Om al deze nieuwe regels te kunnen controleren, voert de EU ook het gebruik van een digitale tachograafschijf in.

Het "voordeel" van het invoeren van deze nieuwe wet is dat ook de chauffeurs nu een "normale" werkweek krijgen, wat het beroep aantrekkelijker maakt voor jongeren, die wellicht niet allen bereid zijn om structureel over te werken. Maar voor Nederland zijn er meer nadelen. Zo raken de chauffeurs hun overuren kwijt, voor de meeste chauffeur is dit 20-25 uur in de week. Ook verdwijnt de door chauffeurs zo geliefde vaste auto. Verder  betekend de nieuwe wet ook een complete reorganisatie van het transport en nog veel meer ongemakken.

Heeft u nog vragen, mail ze dan, en ik zal me best doen om ze te beantwoorden. webmaster@truckpage.nl 

©Copyright Sebastiaan Kemper, alle rechten voorbehouden, 2003-2015

    

           Campeo,
  de Senseo voor onderweg
     Nu verkrijgbaar op
 
www.omvormers.info