De Geschiedenis van de vrachtwagen:
De vrachtwagen, net als de auto overigens,
is een vrij recente uitvinding. Hij is namelijk pas iets meer dan een eeuw oud.
Niemand kan claimen dat hij of zij de uitvinder van de vrachtwagen is. De
vrachtwagen is ontstaan uit experimenten. Het is het gevolg van een "evolutie"
en niet van een "revolutie". De eerste vrachtwagen (met benzinemotor wel te
verstaan, de dieselmotor kwam later) werd in 1896 gebouwd.
De eerste vrachtwagen werd gebouwd
door de Duitsers Gottlieb Daimler en Karl Benz (Inderdaad, DE Daimler en DE Benz).
In hetzelfde jaar bouwde de Engelsman John Isaac Thornycroft de één ton zware
Steam Van, de eerste Engelse vrachtwagen. De Amerikanen volgden in 1898 met de
bouw van de eerste Amerikaanse vrachtwagen door Alexander Winton.
In honderd jaar tijd is de vrachtwagen ontwikkeld van een simpele kar met een motor erin, naar de geavanceerde vrachtwagens die we tegenwoordig kennen. Door allerlei nieuwe uitvindingen van de afgelopen 100 jaar is deze ontwikkeling mogelijk geworden. De veiligheid en het comfort van de chauffeur werd al snel belangrijk gevonden door de vrachtwagenbouwers. Zo werd er in 1909 voor het eerst luchtvering toegepast op een vrachtwagen en kwam er in 1915 een linnen kap boven de chauffeur. In 1928 reed de eerste dieseltruck rond (heel verrassend van Mercedes Benz). In 1929 hebben de meeste trucks zelfs al een gesloten cabine.
Helaas breekt dan de tijd aan van de economische crisis en de Tweede Wereldoorlog. Er worden andere prioriteiten gesteld en de ontwikkeling van de vrachtwagen komt op een laag pitje. Na de oorlogsjaren kwam er ook meer aandacht voor de vormgeving. In 1948 werden de cabines verbeterd en werd de vormgeving dus belangrijker. De techniek werd ook verder ontwikkeld en in 1954 kwam Volvo met de eerste turbo (zie ook Techniek). In 1962 komt de eerste kantelcabine, zoals we die nu kennen. Voorheen waren vooral de torpedocabines populair, een beeld dat tegenwoordig in Europa is omgedraaid.
Langzaam maar zeker wordt ook milieuaspecten en aerodynamica belangrijker. In 1973 werden er zuinigere motoren ontwikkeld, maar dit had meer te maken met de oliecrisis uit die tijd. In 1977 kwamen ook de eerste dakspoilers op de vrachtwagens, voor een verlaging van het brandstofverbruik. De vrachtwagens hebben dan al min of meer de vorm van de huidige vrachtwagens. De laatste twintig jaar hebben de ontwikkelingen vooral te maken met de aspecten milieu, veiligheid en rendement. Zo worden de vrachtwagens in de jaren tachtig steeds aerodynamische vormgegeven en in 1986 doet ABS voor de vrachtwagen zijn intrede. In 1987 komt de eerste motor (een Detroit Diesel) op de markt met een elektronisch motormanagement. Tenslotte worden in 1998 de airbag en elektronisch bediende remmen geïntroduceerd.
De verschillende soorten vrachtwagens:
Maar wat is nu eigenlijk een vrachtwagen. Volgens de Europese wetgeving is een vrachtwagen, een motorvoertuig, bestemd voor het vervoer van goederen, met een maximale toegestane massa (= gewicht) van 3500 kg. Vrachtwagens zijn er in vele verschillende soorten en maten. Denk aan de kleine distributievrachtwagen, of de grote, internationale vrachtwagens. Hieronder zullen verschillende soorten vrachtwagens worden besproken.
Allrounders:
Dit zijn vrachtwagens die niet voor een bepaald type lading zijn ingericht.
Vaak hebben deze vrachtwagens een open laadbak. Het voordeel hiervan is dat het
een laag eigen gewicht heeft, waardoor er meer gewicht over blijft voor de
lading. Nadeel is echter dat je de lading goed moet vastzetten met bijvoorbeeld
spanbanden. De verantwoordelijkheid hierbij ligt bij de chauffeur. In Europa zie
je veel huiftrailers rondrijden. Op een laadbak is dan een stevig frame
gemonteerd. Over dat frame wordt dan een zeil gespannen. Zo heb je toch een
allroundtrailer, maar is deze wel gesloten, wat ook het verbruik weer ten goede
komt.
Tautliner en bakwagens:
Vooral de afgelopen dertig jaar zijn de tautliners erg populair geworden. Ze
lijken een beetje op de huiftrailers die hiervoor besproken zijn. Het is een
overdekte laadbak, waarvan de zijkanten door plastic schuifzeilen kunnen worden
afgesloten. Tijdens het laden kan dus de volle lengte van de trailer gebruikt
worden. Deze zeilen kunnen eenvoudig worden vastgemaakt door middel van een
handig systeem. Sinds enige jaren bestaat er ook een variant op de tautliner.
Dan is het dak namelijk voorzien van een schuifzeil, waardoor er van bovenaf
geladen kan worden. Ook bakwagens worden veel gebruikt. Door hun beperkte lengte
zijn ze vaak uitmate geschikt voor (stads)distributie. De laadbak van een
bakwagen is vaak goed beveiligd, maar kan ook vaak alleen vanuit de achterkant
geladen en gelost worden. Verhuiswagens zijn vaak bakwagens.
Tankwagens:
Tankwagens worden voornamelijk gebruikt voor het vervoer van vloeistoffen.
Maar ook voor poedervormige stoffen is een tankwagen uitermate geschikt. De
eerste tankwagens stammen uit de jaren twintig. Al snel werden de
cilindervormige tanks, zoals we die nu ook kennen, standaard. Omdat vloeistoffen
qua samenstelling onderling sterk verschillen, word elke tank speciaal op de te
vervoeren vloeistof afgestemd. Een tank is vaak onderverdeeld in compartimenten
of met tussenschotten, om het schommelen van de vloeistof tijdens het rijden
tegen te gaan. Ook voor het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt vaak gebruik gemaakt van
tankwagens.
Kippers:
Tenslotte heb je nog de kiepwagens, of kortweg kippers genoemd. Kippers
worden vaak gebruikt in de bouw, voor het vervoer van losgestorte bulkgoederen,
zoals zand, steen en grind. Er wordt meestal gelost door middel van zuigers. Die
zijn vaak vlak achter de cabine gemonteerd. Een kipper kan links zijwaarts,
rechts zijwaarts of achterwaarts kiepen. Net als bij de tankwagens worden de
kippers ook vaak afgestemd voor de lading die ze moeten vervoeren.
Bron: Encyclopedie van Trucks, door Peter J Davies, Veltman
Uitgevers, 2001
©Copyright Sebastiaan Kemper, alle rechten voorbehouden 2006-2015
Campeo,
de Senseo voor onderweg
Nu verkrijgbaar op
www.omvormers.info